Hemelvaart - programma voor en na

27 januari 2020
5 minuten leestijd

 
Hieronder een uitwerking waar je drie dagen voor Hemelvaart al mee kunt beginnen en drie dagen na Hemelvaart nog even mee door kunt gaan als voorbereiding op Pinksteren.
 
Net als met Pasen gebruikte ik hiervoor  ons kijkkastje.
Een kijkkastje is net zoiets als een kijktafel, maar omdat het de hoogte in gaat kan ik het net wat beter kwijt.
 
Ik stop in het kastje spulletjes die te maken hebben met Hemelvaart.
Een paar dagen voor en na Hemelvaart besteden we er aandacht aan door er steeds iets uit te pakken.
 
Aan de hand van dit voorwerp vindt onze verwerking plaats in de vorm van een
 
VRAAG, BIJBELGEDEELTE, LIED, OPDRACHT, KNUTSEL en of GEBED
 
kast 4 tekst
 
Heb je geen kastje? Je kunt natuurlijk ook een dienblad of mandje nemen of gewoon een hoekje op je kast of vensterbank inrichten.
 
kast 1
 
1. AVONDMAALSBEKER: We blikken even kort terug op Pasen, omdat dit feest de reden is waarom we alle andere christelijke feesten vieren.
Lees 1 Kor 11:23-26 De Heere Jezus zei tegen Zijn discipelen dat ze het Avondmaal moesten blijven vieren ook als Hij naar de hemel is gegaan. Het Avondmaal is een maaltijd waarbij de wijn en het brood een bijzondere betekenis hebben.
Vraag Weet jij wat het brood en de wijn betekent?

Steeds als Jezus volgelingen deze maaltijd houden mogen ze terugdenken aan deze betekenis en daarmee laten zien dat ze geloven en deel hebben aan de Heere Jezus. Steeds opnieuw mogen wij Hem daarvoor danken!
 
2. WERELDBOL:
Opdracht Laat de  kinderen Nederland vinden op de wereldbol (Atlas of kaart)
En welke landen die zij kennen kunnen ze nog meer vinden? Waar zijn ze al eens geweest?
Praat over hoe klein of juist groot sommige landen zijn. Vinden zij Nederland groot? Zijn ze al eens op alle plekken in eigen land geweest?
Jezus gaf een opdracht mee aan Zijn discipelen.
Lees Luk 24:46 - 49.
De opdracht om ook anderen die Hem niet kennen te vertellen dat er goed nieuws is voor hen. Dat het ook tussen hen en de Heere God weer goed kan worden gemaakt door het werk van de Heere Jezus op aarde aan het kruis.
Vraag Zouden er nog veel mensen zijn die nog nooit van de Heere Jezus hebben gehoord? In welke landen zou dat dan zijn? Hoe noemen we de mensen die naar hen toegaan om de blijde boodschap te brengen (zendelingen)?
Bid vandaag speciaal voor de zendelingen en mensen die Bijbels vertalen of op andere manieren het Evangelie of Bijbels verspreiden.
 
3. POTJE HEMELSBLAUW:
Maak met de kinderen een potje hemelsblauw, klik hier voor uitleg.
Vertel hen dat Jezus naar de hemel zal gaan en niet meer zichtbaar op aarde bij Zijn discipelen zal zijn.
Hij zal terug gaan naar Zijn Vader in de hemel, maar Hij heeft ook beloofd dat Hij weer terug zal komen.
Lees Joh 14:1-6
Zing of luister naar het lied: In het huis van mijn Vader
 
krijt banner
 
4. WATTEN (HEMELVAARTSDAG):
Voel de watten, waar lijken al die watten bij elkaar op (wolken) en wat heeft een wolk met Jezus te maken?
Lees het verhaal van Hemelvaart voor uit de kinderbijbel of uit Handelingen 1: 4-14.
Zing Toen de Heer was opgestaan
 
kast3


kast 2

 
5. KOOKWEKKER: 
Voordat Jezus terug is gegaan naar de hemel heeft Hij Zijn discipelen de opdracht gegeven om te wachten in Jeruzalem.
Lees Hand 1:4,5
Vraag of de kinderen ook weten waarom je de wekker op 10 hebt gezet en waar de discipelen dan op moesten wachten?
Tien dagen na Hemelvaart stortte God Zijn Heilige Geest uit op de aarde. Weten de kinderen hoe dit feest heet?
 
6. BALLONNEN:
Een ballon staat voor feest, als je een ballon buiten loslaat neemt de wind ze mee.
Maar een ballon moet wel gevuld worden met lucht anders zal de wind de ballon niet meenemen de lucht in.
Lees Joh 14:15-26
Leg uit dat de discipelen ook pas beginnen met de blijde boodschap vertellen aan andere mensen als de Heilige Geest in hen is komen wonen. Dan zal Jezus blijvend in hun zijn en de Heilige Geest zal ervoor zorgen dat ze aan de woorden van de Heere Jezus zullen denken.Ook zullen ze kracht krijgen om te getuigen.
Dank God ervoor dat Hij zo dichtbij ons wil zijn, zelfs in ons door Zijn Heilige Geest. Dank Hem er ook voor dat Hij beloofd heeft om ons nooit te verlaten.
Zing of luister naar Het ballonnenlied
 
7. BLINDDOEK :
Opdracht Blinddoek één van de kinderen, laat een ander gerichte aanwijzingen geven om een bepaalde opdracht uit te voeren. Bijvoorbeeld de opdracht om een bepaald boek of blokje te pakken of ergens naar toe te lopen.
Lees 2 Kor 5:7
Leg uit dat de discipelen en ook wij Jezus niet meer met de ogen zullen zien, totdat Hij weer terugkomt.
Nu mogen we wandelen door geloof.
De Heilige Geest zal de discipelen en ook ons helpen om de Heere Jezus te eren in ons leven en Hij helpt ons om de Bijbel te begrijpen.
Net zoals wij naar de aanwijzingen moesten luisteren van die ander toen we een blinddoek om hadden zo mogen wij nu goed luisteren naar wat de Heere God in de Bijbel tegen ons zegt.
Dank God voor de Bijbel en dat we deze in vrijheid in onze eigen taal kunnen lezen.
Zing of luister naar het lied Zalig hij die het hoort

 

kast 6 tekst

 

 
 
 

Deel bericht :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook