Uitwerking lijdensweek

25 december 2019
5 minuten leestijd

 
Net als vorig jaar willen wij graag tijdens de lijdensweek bewust stilstaan bij Pasen.
Eigenlijk één groot gezinsmoment verspreid over een hele week.
Ik hoop ook dat het dit jaar echt iets van ons samen wordt.
Daarom bereiden de kinderen één thema voor en Goede Vrijdag iedereen een stukje.
 
Wij kozen voor de volgende Bijbelgedeelten en thema's:

     

      1. Thema: Jezus zoekt - Bijbelverhaal: Zacheus (Luc 19:10)-
        kleur: groen (van de boom waar Zacheus in klimt) - Wie: jongste dochter (6 jaar) -
        Om over na te denken: Wat doet Jezus (Hij zoekt de zondaren op) Zijn alleen de mensen die verkeerde dingen doen een zondaar? (vrglk. Rom 3:10-12) Is er hoop? (Ja! vrglk. Rom 3:24,25 )
      2. Thema: Zoon van David - Bijbelverhaal: Intocht Jeruzalem (Marc 11:1-11)- kleur: lichtgroen (palmtak) - Wie: manlief - Om over na te denken: - Hoe wordt Jezus genoemd? (Zoon van David) Wat betekent dat? Waarom gingen de Joden naar Jeruzalem? (om het Pascha te vieren / offeren) Hoe eren en loven wij Jezus in ons leven?
      3. Thema: Jezus dient - Bijbelverhaal: Voetwassing (Joh 13:1-20) - kleur: blauw (water) - Wie: middelste zoon (8 jaar) - Om over na te denken: Wat betekent dienen? - Waarom dient de Zoon van God, aardse mensen? - Hoe/waarmee kunnen wij de ander dienen?
      4. Thema: Jezus legt uit - Bijbelverhaal: Laatste avondmaal (Luc 22:7-23) - Kleur: rood (wijn/bloed) Wie: oudste zoon (10 jaar) - m.b.v. objectles - Om over na te denken: Wat betekende de wijn bij de viering van het Pascha? Wat zegt Jezus dat het nu betekent?
      5. Thema: Jezus sterft - Bijbelverhaal: We lezen verspreid over de dag de gedeelten. Er kan gekozen worden uit:  Verraad van Judas (Joh 13:21-30) verloochening van Petrus (Joh: 13:36-38 en 18:15-27) - verhoor Pilatus (Joh 18:28-40) - Het sterven van Jezus leest manlief of ik voor uit het leesfragmentkleur: zwart (is de dood het einde?) - Wie: iedereen een stukje. Om over na te denken: Wat is een rechter ? Wat is de straf voor de zonde?  Waarom kon alleen Jezus deze straf dragen?
      6. Thema: stil - Bijbelverhaal: begrafenis (Mat 27:57-66)
        kleur: donkergrijs (kleur van een (graf) steen) Wie: manlief - Om over na te denken: Stilstaan bij hoe de discipelen zich gevoeld zouden hebben - Hadden ze kunnen weten dat de dood voor Jezus niet het einde was?
      7. Thema: Jezus leeft! - Bijbelverhaal: De opstanding (Mat 28:1-15)  - kleur: wit (nieuw leven is nu mogelijk!) - wie: ik - Om over na te denken: Wat het betekent dat Jezus is opgestaan, voor de mensen in het algemeen en voor ons persoonlijk.

Tussen 2 en 3 kunnen eventueel de volgende thema's nog worden uitgewerkt:
 
Thema: Gods huis - Bijbelverhaal: Tempelreiniging (Mark 11: 12-17) - Om over na te denken: Wat deden de mensen in Gods huis? Wat zegt Jezus over Gods huis? Hoe gaan wij naar Gods huis? (tegenzin, blijdschap, om zelf wat te leren, om andere gelovigen te ontmoeten).
Thema: De voorbereiding - Bijbelverhaal: Zalving (Mark 14:1-11) - Om over na te denken: Vond Jezus het goed dat deze dure zalf voor Hem werd gebruikt? Waarom deed Maria dat? Is Jezus de belangrijkste is ons leven? Hoe laten wij Hem dat merken of zou er iets kunnen zijn dat misschien moet veranderen?
 
single Pasen
 
In de keuken staat een oude kist. Daarboven een plankje met knijpertjes.
Daar hangt een lijntje voor onze vlaggetjes. Lees daarover meer in mijn vorige post.
Dit jaar heb ik een kruis gemaakt van takken van de Hazelaar en een lammetje gekocht (Action 4,99).
Het is de bedoeling dat we gedurende de lijdensweek een pad gaan leggen daarnaar toe.
Ieder stukje van het pad heeft zijn eigen kleur en heb ik uit een verfkaartje geknipt.
Iedere dag komt er ook een voorwerp bij.
Soms is het voorwerp speciaal voor het verhaal in elkaar geknutseld of wordt diezelfde avond met elkaar geknutseld.
 
drie
 
Ik heb 3 verschillende teksten over het Lam uitgeprint. Zo willen we dit jaar ook bij deze heenwijzing stil staan. De teksten zullen afwisselend geplaatst worden in de kaarthouder. Het lijkt mij mooi om in dit verband ook de Sedermaaltijd te vieren. Op de blog van Mirjam kun je een eenvoudige uitwerking vinden.
 
Lam tekst
 
Uitwerking:
Na het eten en opruimen mag één iemand de vlag van die dag ophangen waar het thema opstaat en het Bijbelgedeelte voor die dag.
Ook wordt een stukje van het pad op de kist gelegd.
In plaats van een kist kun je ook een stukje van je vensterbank gebruiken of een tafeltje.
 
kijktafel Pasen 2
 
Diegene die heeft voorbereid mag het thema uitleggen en het Bijbelverhaal vertellen.
Iedereen heeft ruimte voor zijn/haar eigen invulling.
De kinderen mogen de voorbereiding alleen doen of met pappa of mamma.
Na het verhaal mogen de anderen vragen stellen.
We nemen de punten ''om over na te denken'' mee.
Maar verder laten we het vrij.
Dit schema is meer een richtlijn.
De ervaring leert dat het soms heel anders kan lopen.
Wel heb ik er echt zin in dat de kinderen actief meedoen door zelf iets voor te bereiden.
 
 
 
Zie het Lam tekst
 
 
 
 

Deel bericht :

2 comments on “Uitwerking lijdensweek”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook