Geloven

  • Planten en begieten in het leven van kinderen

Digitaal schoolbord, weet jij waar je kind naar kijkt?

Date: juni 22, 2015 Author: Amanda Categories: Geloven, Uitgelicht 3

 
Een digibord (digitaal schoolbrod) is een groot computerscherm dat i.p.v het krijtbord aan de muur in het klaslokaal hangt. Handig voor de lesstof, maar met toegang tot internet kunnen kinderen ook andere dingen kijken.
Wij liepen ertegenaan dat onze kinderen op school dingen zagen waar we niet achter konden staan.
Misschien is dit niet aan de orde bij jullie op school en zijn er goede afspraken gemaakt.
Misschien ook niet en kan dit artikel helpen om je daar bewust van te maken en er over na te denken.
 
Het probleem
Het probleem met het digibord ligt niet zozeer in het aan te bieden lesstof, maar over de andere momenten dat leerkrachten het digibord inzetten. Denk aan de laatste  10 minuten voordat de bel gaat, een regenachtige pauze, een verloren kwartiertje of de tijd dat juf of meester nog even nakijkt.
Ook dan blijkt het digibord te worden ingezet en een handig hulpmiddel.
 
Grote verschillen
Als leerkrachten kinderen  laten kiezen wat er gekeken wordt, stuit je direct  al op een probleem.
Je hebt in een klas te maken met kinderen uit verschillende thuissituaties, met verschillende regels, normen en waarden en zodoende mag het ene kind iets wel zien, lezen en of  luisteren en het andere kind niet.
Nu is er in de klas een medium wat kinderen de gelegenheid biedt om alles wat hen aanspreekt te delen met de rest van de klas.
 
Waar trek je de grens?
Zo kan het gebeuren dat je kinderen op school naar muziek luisteren waarvan je thuis zegt: ”Zoek maar even wat anders op” of dat zij dingen zien waarvan je thuis zegt: ”Dat kijken wij hier niet”.
Verschillen tussen leerlingen onderling en hun achtergrond kunnen groot zijn, maar ook tussen leerkrachten onderling of leerkrachten en ouders. Vindt de ene leerkracht iets wel kunnen dan de ander misschien toch net niet. Waar trek je dan de grens?
 
Alles wordt in beeld gebracht
De  talloze muziekclips met liedjes waarin vrouwen met weinig kleding als lustobject dansen voor mannen. Programma’s waarin naar elkaar wordt gescholden of  met God wordt gespot. Programma’s die zich educatief voor doen en evolutie als waarheid voorstellen.
Als de leerkracht nakijkt hoeft hij of zij dit niet eens in de gaten te hebben. Soms denkt  de leerkracht  iets ”goeds” te laten zien.
Denk aan christelijke liedjes waarin Jezus bloederig aan het kruis wordt afgebeeld. De leerkracht is zich er niet van bewust dat er ouders zouden kunnen zijn die het niet op prijs stellen dat hun kind kijkt naar beelden waarbij Jezus op die wijze wordt afgebeeld.
Dan heb je nog films met onderwerpen zoals anorexia, seks, vluchten in alcohol, uitgaan enz.
Wanneer is een kind daaraan toe en wie beslist dat?
 
Wat kunnen leerkrachten doen?
Je kunt voor je klas een map aanleggen met filmpjes, liedjes en spelletjes die je van tevoren hebt gescreend en weet dat deze educatief en pedagogisch verantwoord zijn.
Als je kinderen wilt laten kiezen, is het handig dat zij dit eerst van tevoren opgeven, zodat je dit eerst zelf kunt gaan kijken om te bepalen of dit wel geschikt is.
Belangrijk is dat je voor jezelf duidelijk hebt waar je op let als je eerst zelf kijkt en dat je voor jezelf duidelijk hebt waar je de grens trekt.
 
Punten waar je op kunt letten:

  • Welke normen en waarden worden overgebracht?
  • Hoe wordt omgegaan met thema’s waar bij kinderen thuis verschillend over gedacht kan worden?
  • Zou dit als griezelig of eng kunnen worden ervaren?
  • Hoe is het taalgebruik of wat is de tekst van het lied?
  • Wat wordt hier als ”normaal” voorgesteld?
    Wordt het verkeerde hier als goed voorgesteld of andersom? Bijvoorbeeld: je houden aan de regels  is saai. Weinig kleding aan voor een meisje is mooi en sexy
  • Sta ik op één lijn met mijn collega’s?
  • Ken ik de kinderen en uit welke thuissituatie hij of zij komt? Houd ik rekening met hun normen en waarden?

Tot slot wat leer je kinderen in omgang met het beeldscherm, als je voor  ieder vrij minuutje het digibord inschakelt?
 
Wat kunnen ouders doen?
Weet je als ouders of de leerkracht over bovenstaande heeft nagedacht?
Heeft de school een beleid t.a.v. het digibordgebruik?
Door welke overtuigingen en overwegingen bepaalt hij of zij of iets wel of niet wordt laten zien?
Ga in gesprek met school om daar samen over na te denken.
Mochten zij hier anders instaan, maak dan je zorg  bespreekbaar.
Vraag respect en begrip voor jullie normen en waarden.
Probeer duidelijk te maken dat je in conflict wordt gebracht, omdat je thuis andere regels hanteert.
Maak het niet tot een probleem  van de school of van jezelf, maar deel het met de school, zodat het als  een gezamenlijk probleem kan worden gezien. Dan kun je samen op zoek naar een oplossing.
 
 
ditgitaal schoolbord

 
 
 
icoonOp de hoogte blijven? Volg Thuisgeloven op Facebook

 
 
 
 

Tags: , ,

3 Berichten: "Digitaal schoolbord, weet jij waar je kind naar kijkt?"

  1. Published by: Amanda Date: 2 juli 2015

    Beantwoorden

    Dank voor jullie reactie, fijn om te lezen dat het mag aanzetten tot na denken.

  2. Published by: Jessica Date: 1 juli 2015

    Beantwoorden

    Nooit over nagedacht, maar inderdaad een goed punt om over na te denken!

  3. Published by: Jedidja Date: 25 juni 2015

    Beantwoorden

    Goed dat je hier aandacht aan geeft! Dank!

Verstuur bericht

*