Geloven

  • Planten en begieten in het leven van kinderen

Beeldscherm dieet

Date: maart 7, 2018 Author: Amanda Categories: Geloven, Thuis, Uitgelicht 3

 
Een beeldscherm dieet? Ja zo noem ik het maar. Ik leg het mijzelf regelmatig op, want ik ben er zo’n eentje die ongemerkt verkeerde gewoontes inslijt als ik even niet oplet.
Met die verkeerde gewoontes bedoel ik automatisch je telefoon checken, automatisch even op instagram kijken, als je achter je laptop kruipt om een e-mail te beantwoorden dan ook nog even wat anders lezen op internet enz.
 

Verkeerde gewoontes

Ik noem het verkeerde gewoontes, omdat als ik niet oplet, ik de dingen al snel automatisch doe waardoor ik dan in diverse valkuilen val waar ik in mijn vorige blog over heb geschreven.
Daarom las ik regelmatig een dieet in wat betreft media en beeldscherm gebruik.
Nu ben ik niet ‘anti media’, maar ik ben wel voor ‘bewust gebruik’.
 

Verschillende manieren

Op verschillende manieren las ik af en toe een beeldscherm dieet in, bijvoorbeeld:

– Ik doe alle beeldschermen na het avondeten uit
– Pas na 10 uur ’s ochtends check ik mijn mail en doe ik mijn telefoon aan
– Ik houd voor mijzelf de tijd bij hoelang ik doe over bijvoorbeeld e-mail beantwoorden of iets opzoeken en ik check mijzelf dan of ik ook andere dingen heb gekeken die niet nodig waren
– of ik doe gewoon alles een paar dagen uit! Op zulke dagen kies ik dan meestal één moment van de dag voor het checken en beantwoorden van mijn e-mails en berichten.
– Er zijn ook dagen waarop ik wel achter het beeldscherm werk, maar bewust niet gebruik maak van social media

Verder heb ik mijn geluid voor berichten op ‘stil’ en ja hierdoor mis ik ook wel eens ‘belangrijke’ appjes, maar in dit geval wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
 

Waarom maatregelen nemen

Welke maatregelen ik wanneer neem hangt af van de reden dat ik het nodig vind om even te minderen.
Soms wil ik meer tijd voor stille tijd of andere taken die gedaan moeten worden, soms ben ik onrustig en heb ik die rust even nodig. Het kunnen verschillende redenen zijn, maar zodra ik maatregelen neem en mij eraan houd dan werkt het ook. En omdat het werkt neem ik soms ook één of meerdere dagen ‘beeldscherm rust’ zonder reden.
Dat levert altijd iets op, in ieder geval tijd en rust voor andere belangrijke zaken en bewustwording.
 
Hierboven heb ik vijf voorbeelden gegeven, maar er zijn nog talloze andere manieren om je beeldscherm tijd te beperken en media bewust te gebruiken.
Misschien ook iets voor jou om hier over na te denken?
Je hoeft jezelf niet direct weken of maanden een beperking op te leggen, maar als je het regelmatig doet dan houd je jezelf scherp.
Zo werk dat voor mij tenminste.
 
Misschien heb jij andere tips om je beeldscherm gebruik binnen de perken te houden?
Hoe ga jij bewust om met media? Hoe zorg jij ervoor dat jij er de baas over blijft en niet andersom?
Ik hoor het graag, we leren van elkaar dus deel je tips hieronder door een reactie achter te laten.
 
 
 

Tags: , ,

3 Berichten: "Beeldscherm dieet"

  1. Published by: donteallen Date: 10 maart 2018

    Beantwoorden

    Amen! Dank U JEZUSSSSSS ♡♡♡

  2. Published by: Carlien Date: 7 maart 2018

    Beantwoorden

    Goede tips!
    Bij mij helpt het ook om bijv de app van facebook niet op mn telefoon te zetten. Via internet opzoeken is toch wat lastiger dan een app openen.
    En alleen al dat je volledig aandacht voor de ander kunt hebben, is waardevol!
    Groetjes
    Carlien

    1. Published by: Amanda Date: 14 maart 2018

      Bedankt voor je aanvulling Carlien. Om precies dezelfde reden heb ik de app van FB ook niet op mijn telefoon en ik log altijd uit. Dat scheelt ook weer.
      Groetjes Amanda

Verstuur bericht

*