Bijbelles

  • Planten en begieten in het leven van kinderen

Gezinsmoment gehoorzaamheid

Date: januari 23, 2015 Author: Amanda Categories: Bijbelles, Uitgelicht 11

 
Vorig jaar hebben wij een serie van 4 gezinsmomenten gehouden over gehoorzaamheid.
De volgende onderwerpen hebben wij behandeld.
 
1) Waarom regels?
2) Gehoorzamen ook al begrijp je niet waarom?
3) Aan Wie moet je gehoorzamen?
4) Hoe ziet gehoorzamen eruit?
 
De derde les wil ik hier graag met jullie delen.
 

Aan wie moet je gehoorzamen?

In de hele Bijbel vinden we 1 opdracht gericht aan kinderen: Kinderen wees je ouders gehoorzaam in de Heere, want dat is juist (Ef 6:1).
God vraagt gehoorzaamheid van kinderen aan hun ouders.
Dit wordt vaak verteld, maar slechts zelden wordt begrepen dat dit de meest veilige plaats is voor kinderen.
 
Doel: Kinderen leren begrijpen dat God binnen het gezin ieder zijn eigen positie heeft gegeven en daarbij zijn eigen opdracht heeft gekregen. Daarnaast leren ze inzien dat gehoorzaamheid aan de ouders, gehoorzaamheid is aan God en dat God met deze opdracht de meest veilige plaats voor hen heeft gecreëerd.
 
Nodig:

  • Draad / wol of lint in de kleur rood
  • lijm
  • schaar

Inleiding:

Tijdens de inleiding kun je eerst beginnen te praten over wat het inhoud dat iemand die werkt een baas heeft.
Daarna wat het betekent dat iemand het hoofd is.
Je kan daarbij een plaatje nemen van een mens en uitleggen dat alle dingen die het lichaam doet aangestuurd wordt door het hoofd.
Misschien kun je de kinderen een paar voorbeelden laten noemen wat het lichaam doet (lopen, praten, iets pakken enz.)
Niks gaat buiten het hoofd om.
 
Bijbellezen:

  • 1 Korinthe 11:3
  • Kolossenzen 3: 18 – 21
  • Efeze 6: 1 -4

Verwerking:
De verwerking kun je in de vorm van interactie doen.
Van tevoren schrijf je vragen op kaartjes en nummert deze op de achterkant.
Daarbij kun je rekening houden met de verschillende leeftijden door vooraf te bedenken wie je als eerste, tweede, derde, vierde enz. vraagt.
De eerste pakt nummer 1, de volgende nummer 2 enz.
Van tevoren weet je wie welk nummer pakt en daardoor kun je de vraag afstemmen op hem/haar.
Nadat diegene die een kaartje heeft getrokken antwoord heeft gegeven mogen de anderen om de beurt nog aanvullen als ze dat willen of aan de orde is.
Deze manier van interactie biedt kinderen duidelijkheid wie wanneer mag antwoorden.

     

  1. Er staat in de Bijbel dat Jezus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. Wat betekent het hoofd zijn van iemand?
  2. Als jij als gelovige het hoofd bent. Kun je dan doen wat je zelf wilt?  Waarom wel of waarom niet?
  3. Naar wie wil God dat pappa en mamma luisteren?
  4. Als kinderen hun pappa en mamma gehoorzamen aan Wie zijn zij dan gehoorzaam?
  5. Wat kun je doen als je gehoorzamen moeilijk vindt?
  6. Als het Gods wil is dat je gehoorzaam bent, zou Hij dan ook willen helpen als je Hem daarom vraagt?
  7. Wat wil God dat jij doet als je ongehoorzaam bent geweest?
  8. Wat zullen pappa en mamma doen als jij spijt hebt?
  9. Waarom heeft God deze regels gegeven over gehoorzaam zijn?

De vragen hierboven kun je gebruiken, maar je kunt ook je eigen bedenken.
 
Na dit vraaggesprek met de laatste vraag waarom God dit eigenlijk zo heeft bedacht pak je de uitwerking van het werkblad erbij.
Samen herhaal je de teksten en wat je al eerder hebt besproken, maar nu laat je erbij ZIEN wat dit betekent.
 
Kruis 1

 

In de eerste plaats zijn alle kaartjes door het rode draad/lint met elkaar verbonden.
Niemand functioneert los van elkaar.
Ieder gezinslid is verbonden met één en dezelfde Vader door het bloed van de Heere Jezus.
Niemand in het gezin is minder en niemand meer.
Eerst God Zelf en Jezus Christus die in God de Vader is.
Het bloed en kruis staat symbool voor de vergeving en reiniging van onze zonden.
(1 Joh 1:7)
 
Vader hoofd
 
Je laat zien dat de man, (dus pappa) in Christus is en het hoofd van de vrouw.
Daarbij plaats je het rondje van pappa in Christus.
Dus ook pappa kan niet zomaar doen wat hij zelf wil!
Hij is ook verantwoording schuldig.
De rode rand van het bloed van Christus blijft zichtbaar.
Dit maakt duidelijk dat het alleen door Jezus Zijn bloed mogelijk is tot God de Vader te komen (Heb 10:19, Ef 2:13).
 
mamma
 
Dan mamma die in pappa is en samen met pappa in de Heere Jezus en God de Vader.

Tot slot de kinderen.
 
rond
 
Als je het rondje van de kinderen als laatste in de moeder plaatst kun je de volgende vragen stellen of vertellen:
 
– Welke plek hebben de kinderen gekregen?
– Wat is van al deze plekjes de meest veilige plek?
– Waarom zou God willen dat kinderen hun ouders gehoorzamen?
 
Het is bijzonder als kinderen in mogen zien dat gehoorzaamheid aan ouders geen wet is om te straffen of plagen.
Het is een opdracht waarmee de hemelse Vader de beste en meest veilige plaats heeft gegeven aan kinderen.
Gehoorzamen aan je ouders en aan de Heere Jezus ziet er dan veilig uit.
Ook als ouders dien je je plaats in te nemen.
De mannen als hoofd en vrouwen die hun man als hoofd erkennen.
En zo samen God dienen, Hem daarmee gehoorzamen en eren.
Wat een taak als christelijk gezin!
 
ongehoorzaam
 
Je kunt verder bespreken wat er gebeurt als je ongehoorzaam bent.
Daarbij plaats je het rondje uit de cirkel.
Door het rode draad nog wel verbonden, maar je plaatst je zelf buiten de de plaats die God jou heeft gegeven.
Het ziet er niet zo veilig meer uit.
Behalve je pappa en mamma ongehoorzaam zijn ben je ook nog Iemand anders ongehoorzaam.
Weten de kinderen Wie?
 
Wat gaat er veel kapot als vader, moeder of kinderen die plaats niet erkennen en innemen.
Als dat aan de orde is kun je dat ook bespreken.
Misschien zijn er wel voorbeelden.

We hebben steeds de genade van de Heer nodig om de rol te vervullen en positie in te nemen die Hij van ons vraagt.
Zowel ouders als kinderen.
 
hanger
 
Praktisch:
Je kunt het werkje laten hangen terwijl je diezelfde week de Bijbeltekst Ef 6:1 of Kol 3:20 leert.
Zo mogen de kinderen deze Bijbeltekst leren als een positieve opdracht van hun hemelse Vader.
Kinderen kunnen zelf ook het werkblad maken.
Je kunt met hen persoonlijk bijv. voor het slapengaan deze cirkels bespreken.
Elke dag een rondje en er concreet voor bidden.
Laat kinderen weten dat als ze gehoorzaam zijn, Iemand anders daar ook blij mee is.
Het is belangrijk dat kinderen die verbinding in hun leven leren leggen.
 
 
Inspiratie voor dit werkblad vond ik op de volgende website: www.proverbsthirtyonewoman.blogspot.nl

 

Tags:

11 Berichten: "Gezinsmoment gehoorzaamheid"

  1. Published by: Hendrika van Delden Date: 4 april 2015

    Beantwoorden

    Hey Amanda, ga deze les doen op het familieweekend. Voor allemaal gezinnen met kinderen van 0 tot 19… Ik wou het voor de jongsten linken aan de schapen die in de schaapskooi veilig zijn bij de herder. Voor de oudsten wou ik een korte studie aanbieden. Had jij bij dit thema een uitgewerkt voor J? Of heb je nog iets liggen? Ik zou er graag gebruik van maken!
    x Geniet van de paasdagen. Hendrika

    1. Published by: Amanda Date: 6 april 2015

      Moet ik even voor je kijken en weten voor welke leeftijd je iets zoekt.
      Misschien zie/spreek ik je woensdag, anders even via de mail?
      x

  2. Published by: Lisanne Date: 14 februari 2015

    Beantwoorden

    Prachtig! Die ga ik bewaren voor als mijn dochters groter zijn 🙂

  3. Published by: marije Date: 24 januari 2015

    Beantwoorden

    Oh zou de eerste, tweede en vierde ook wel willen lezen hoe je dat hebt aangepakt!

    Zo informatief, en je helpt me er een hele eind weg mee! Dankje wel voor het delen!

    Groetjes Marije

    1. Published by: Amanda Date: 27 januari 2015

      Bedankt voor je reactie Marije en fijn dat je er wat aan hebt.
      Ik zal even kijken of het lukt om t.z.t nog één of meerdere van deze serie te plaatsen.
      Het is alweer een poosje geleden dat we deze serie gedaan hebben dus ik moet even kijken wat ik nog van die andere lessen bewaard heb.

      Groetjes Amanda

    2. Published by: marije Date: 27 januari 2015

      Dank je wel Amanda, je hebt het namelijk zo duidelijk opgeschreven zoals je doel, inleiding, dat hele stappenplan! M’n complimenten! Ik heb afgelopen zondag jouw werkjes gebruikt, en de kinderen begrepen het zo ontzettend goed. De komende zondagen hoop ik het verder uit te werken met jouw doelen (deel1, 2, en de derde zondag deel 4) Want wat je ergens op je blog ook schreef is dat het vaak hap snap momenten zijn. Terwijl het goed is om te herhalen en verschillende opzichten te belichten en uit te leggen. Zodat het ‘echt land’. (Hierna hoop ik de serie vruchten van de Heilige Geest te bespreken, precies het valentijns weekend, over liefde! :))

      Nogmaals bedankt!
      Groetjes Marije

    3. Published by: Amanda Date: 28 januari 2015

      Wat leuk om je reactie te lezen.
      Helemaal dat de kinderen het begrepen. Dat is altijd zo waardevol als dat mag gebeuren.
      Ik wens je veel zegen bij het uitwerken van de volgende lessen.

      Ook heb ik nog voor je gekeken voor die andere lessen.
      Ik heb wel mijn geschreven aantekeningen, maar helaas niks digitaal, zodat ik het even kan doorsturen.
      Wat betreft les 4 kan ik je nog wel mailen hoe wij het hier hebben gedaan, want daar heb ik wat meer over bewaard.
      Dat moet ik nog wel overtypen, maar ik verwacht dat dat wel lukt voor die derde zondag :).

      Leuk ook om een serie te houden over de vruchten van de Heilige Geest. Volgens mij is daar veel over te vinden.

      Groetjes Amanda

  4. Published by: Ariëlla Date: 24 januari 2015

    Beantwoorden

    Dat is echt heel leerzaam en leuk voor de kinderen!

  5. Published by: Hendrika Date: 23 januari 2015

    Beantwoorden

    Prachtig Amanda! Nu al zin om mee aan de slag te gaan!

    1. Published by: Amanda Date: 29 januari 2015

      Mooi om te lezen. Veel zegen bij de voorbereiding en uitwerking.

  6. Published by: Petra N Date: 23 januari 2015

    Beantwoorden

    Joh, wat heel mooi!
    Zo mooi uitgebeeld ook door die circels!!

Verstuur bericht

*