Net als vorig jaar willen wij graag tijdens de lijdensweek bewust stilstaan bij Pasen.
Eigenlijk één groot gezinsmoment verspreid over een hele week.
Ik hoop ook dat het dit jaar echt iets van ons samen wordt.
Daarom bereiden de kinderen één thema voor en Goede Vrijdag iedereen een stukje.
Wij kozen voor de volgende Bijbelgedeelten en thema's:
Tussen 2 en 3 kunnen eventueel de volgende thema's nog worden uitgewerkt:
Thema: Gods huis - Bijbelverhaal: Tempelreiniging (Mark 11: 12-17) - Om over na te denken: Wat deden de mensen in Gods huis? Wat zegt Jezus over Gods huis? Hoe gaan wij naar Gods huis? (tegenzin, blijdschap, om zelf wat te leren, om andere gelovigen te ontmoeten).
Thema: De voorbereiding - Bijbelverhaal: Zalving (Mark 14:1-11) - Om over na te denken: Vond Jezus het goed dat deze dure zalf voor Hem werd gebruikt? Waarom deed Maria dat? Is Jezus de belangrijkste is ons leven? Hoe laten wij Hem dat merken of zou er iets kunnen zijn dat misschien moet veranderen?
In de keuken staat een oude kist. Daarboven een plankje met knijpertjes.
Daar hangt een lijntje voor onze vlaggetjes. Lees daarover meer in mijn vorige post.
Dit jaar heb ik een kruis gemaakt van takken van de Hazelaar en een lammetje gekocht (Action 4,99).
Het is de bedoeling dat we gedurende de lijdensweek een pad gaan leggen daarnaar toe.
Ieder stukje van het pad heeft zijn eigen kleur en heb ik uit een verfkaartje geknipt.
Iedere dag komt er ook een voorwerp bij.
Soms is het voorwerp speciaal voor het verhaal in elkaar geknutseld of wordt diezelfde avond met elkaar geknutseld.
Ik heb 3 verschillende teksten over het Lam uitgeprint. Zo willen we dit jaar ook bij deze heenwijzing stil staan. De teksten zullen afwisselend geplaatst worden in de kaarthouder. Het lijkt mij mooi om in dit verband ook de Sedermaaltijd te vieren. Op de blog van Mirjam kun je een eenvoudige uitwerking vinden.
Uitwerking:
Na het eten en opruimen mag één iemand de vlag van die dag ophangen waar het thema opstaat en het Bijbelgedeelte voor die dag.
Ook wordt een stukje van het pad op de kist gelegd.
In plaats van een kist kun je ook een stukje van je vensterbank gebruiken of een tafeltje.
Diegene die heeft voorbereid mag het thema uitleggen en het Bijbelverhaal vertellen.
Iedereen heeft ruimte voor zijn/haar eigen invulling.
De kinderen mogen de voorbereiding alleen doen of met pappa of mamma.
Na het verhaal mogen de anderen vragen stellen.
We nemen de punten ''om over na te denken'' mee.
Maar verder laten we het vrij.
Dit schema is meer een richtlijn.
De ervaring leert dat het soms heel anders kan lopen.
Wel heb ik er echt zin in dat de kinderen actief meedoen door zelf iets voor te bereiden.
Ik vind dat lammetje er mooi bij passen. Je maakt er echt iets geweldigs van!
Super dat jullie er zoveel gerichte aandacht aan besteden!