Bijbelles: Bescherm het leven

2 november 2024
5 minuten leestijd

De week van het leven is een mooi moment om met kinderen stil te staan bij het ongeboren leven. Daar in de baarmoeder wordt een nieuw mensje geweven. De meeste biologen erkennen, dat vanaf het moment van bevruchting, we spreken van leven.

Dit gezinsmoment is geschikt voor jongeren vanaf ongeveer 12 jaar. Vertel aan de kinderen van tevoren dat je het gaat hebben over het ongeboren leven en laat hen het werkblad zien wat je hier kunt downloaden. Leg uit dat ieder rondje staat voor één dag. Vraag aan hen om een rondje te kleuren of aan te wijzen wanneer volgens hen het leven van een ongeboren baby begint. Ga daarna verder met de inleiding.

Inleiding

Voorlezen:

Kleine baby's die nog moeten groeien voordat ze geboren worden blijven in de buik van de moeder in een speciaal kamertje, de baarmoeder. Daar, dichtbij het hart van de moeder, krijgt het kindje alles wat hij of zij nodig heeft om te groeien: warmte, voeding en bescherming tegen alles wat buiten de buik van de moeder is. Maar in Nederland en veel andere landen wordt dit jonge ongeboren leven dagelijks bedreigd. (Aanstaande) moeders kunnen beslissen om het kindje niet te willen. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben. Wanneer zij die beslissing maken wordt de zwangerschap gestopt en het kindje in de buik gedood. Dit noem je abortus. Abortus is in Nederland nog steeds verboden, maar er is een wet gekomen die ervoor heeft gezorgd dat het mag wanneer de aanstaande moeder dit wil. Dit is een arikel volgens het Wetboek van Strafrecht (artikel 296). Deze wet heet: Wet afbreking zwangerschap (afgekort Waz). Door deze wet mogen bevoegde artsen een abortus uitvoeren zonder dat zij daarvoor gestraft worden. De vrouw moet verklaren dat zij vanwege een ‘noodsituatie’ een abortus wil. Abortus is dus geen recht van iedere vrouw.

Praat met elkaar over redenen die vrouwen kunnen hebben om hun ongeboren kindje weg te laten halen en wat zij van die redenen vinden.Vraag daarna of iemand uit kan leggen waarom christenen vinden dat abortus niet mag:
Je kunt één of meer van de onderstaande Bijbelteksten of gedeelten met elkaar lezen wanneer je de antwoorden met elkaar bespreekt*:

o God schiep de mens naar Zijn beeld (Genesis 1 en 2)
o God wil het leven (Deut. 30:19)
o De vrucht in de schoot is Zijn beloning. Kinderen zijn een geschenk van de Heere (Psalm 127:)
o God vindt de mens belangrijk: Hij heeft hem bijna goddelijk gemaakt (Ps. 8)
o God ziet om naar ongeboren menselijk leven (Ps. 139, psalm 22:11, Jeremia 1:5)
o De mens is beelddrager van God (Gen. 1:27)
o God wil het leven – “Kies voor het leven!” (Deut. 30:19)
o Verbod op het beëindigen van een mensenleven (Ex. 20)
o God ziet om naar mensen met een handicap. Zo neemt God het spraakgebrek bij Mozes niet weg (Ex. 4:11 en 12), maar zegt God zelfs dat Híj de mens stom, doof, ziende of blind maakt.

(*He grootste gedeelte van deze Bijbelteksten met uitleg komt uit de lesbrief van Schreeuw om het Leven voor groep 7/8 .)

Verwerking:

Abortus vind je van tijd tot tijd weer in het nieuws. De mensen die voor abortus zijn komen met verschillende argumenten:

  • het is het recht van de vrouw om over haar eigen lichaam te beslissen.
  • In het begin kun je nog niet spreken over leven, kijk maar goed, het is gewoon een klompje cellen.
  • Een gehandicapt of ziek kind heeft alleen maar lijden, dat mag je een kind niet aandoen.
  • Wat als je verkracht bent? Dan moet je de mogelijkheid hebben om het weg te halen.
  • Zolang het kind buiten de buik om niet levensvatbaar is, mag je het weghalen?

Hoe reageer jij wanneer iemand met zulke argumenten komt? Kun jij het weerleggen?

We gaan samen kijken naar de onderstaande video. Maak hier aantekeningen bij die jou zouden kunnen helpen om argumenten tegen abortus goed te kunnen onderbouwen.

https://youtu.be/xX9NWZKJFwM?feature=shared

Afronding:

Bespreek met elkaar de aantekeningen die je hebt gemaakt.

Welk punt maakt de spreker in de video? Waar moet het gesprek volgens hem over gaan? De vraag is of het ongeborene leven is of niet. Merk op dat studie uit heeft gewezen dat de meeste biologen erkennen dat vanaf het moment van bevruchting we spreken van leven. Het is dus belangrijk wanneer jij weet of iets leven is of niet, want ieder leven heeft recht op bescherming, hoe klein of jong het leven ook is. En wanneer je het niet zeker weet geef je het voordeel van de twijfel. Stel je voor een gebouw staat in brand. Je weet niet zeker of er iemand in het gebouw zit. Je hebt de keuze om het gebouw af te laten branden of te blussen. Je mag hopen dat iedereen die vermoed dat er misschien iemand in zit die nog leeft niet blijft kijken, maar naar binnen gaat om te blussen. Het gaat om iemands leven, je neemt geen risico. Zo is het ook met abortus, als het voor jou niet duidelijk is wanneer het wel of geen leven is moet je helemaal geen risico nemen. Als je kijkt naar het werkblad met zoveel rondjes hoe ga je dan bepalen wanneer het leven begint? In de Bijbel kunnen we lezen dat God het leven erkent terwijl het nog ongevormd is. Wie zijn wij om daaraan te twijfelen?

Vonden sommige het lastig om een rondje in te keuren ? Vraag hen dan na deze les met deze informatie het eens opnieuw in te vullen. Is hun mening verandert nu ze meer weten over wat abortus is en wanneer leven begint?

Deel bericht :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook